Eetu Kangas : Treenivinkit

Olen Eetu Kangas ja harjoittelen jokapäiväisesti yleisurheilun 10-ottelua varten. Blogini aiheena on tällä kertaa treenivinkit, joita yritän teille parhaani mukaan välittää. Koska en itse lajin guruihin kuulu, annan treenivinkkini oman kokemukseni kautta.
Lajini on 10-ottelu, mikä sisältää kymmenen eri yleisurheilulajia suoritettuna kahtena päivänä. Ensimmäisen päivän lajit järjestyksessään ovat 100m, pituushyppy, kuulantyöntö, korkeushyppy ja 400m. Toisena päivänä vuoroon tulevat 110m aitajuoksu, kiekonheitto, seiväshyppy, keihäänheitto ja 1500m. Lajien suorittamiseen tarvitsee siis nopeutta, kimmoisuutta, voimaa ja kestävyyttä. Lajin treenaamisen täytyy siten olla hyvin monipuolista. Avaan seuraavassa tyypillisen esimerkki viikon avulla, miten minä itse treenaan valmentajani Matti Liimataisen kanssa.

 

Sunnuntai Nopeustreeni
Maanantai Aitajuoksutekniikka tai ”määrikset” (paljon juoksua tasaisella vauhdilla) (+heittolaji)
Tiistai Puntti
Keskiviikko Akatemiatreeni (aamu): voimistelu

Palauttava aerobinen lenkki (usein uinti) tai helppo juoksutekniikka

Torstai Pituushyppy- tai seiväshyppyharjoitus (+heittolaji)
Perjantai Akatemiatreeni (aamu): aktiivinen liikkuvuus

Korkeushyppy tai nopeuskestävyys (+heittolaji)

Lauantai Lepopäivä

 

Kuvailemani viikko on karkeasti kuvailtu useimmiten toistuva harjoitusviikko. Opiskelen treenien lisäksi, joten päiviini mahtuu yleensä vain yksi treeni. Treeniviikkoni alkaa usein sunnuntaina ja vakiona pidän viikossani yhden nopeustreenin, yhden puntin ja yhden lepopäivän. Lajien harjoittelussa menemme valmentajan kanssa heikot lajit edellä, mutta kaikkia lajeja pyritään kierrättämään viikoissa tasaisesti. Parempia lajeja (itselläni heittolajit) pyrin ylläpitämään usein ottamalla niiden harjoittelun päätreenien täytteeksi. 10-ottelu on pitkäkestoinen suoritus, johon on treeneissäkin hyvä tottua. Yhdessä treenissä vierähtää yleensä kolmisen tuntia.

Moniottelijan on tärkeää olla hyvä kilpailija. Kilpailla kannattaa otteluiden lisäksi paljon myös yksittäisten lajien harjoituskilpailuja. Harjoituskaudella itseäni parhaimmalla mahdollisella tavalla kilpailijana kehittää treenaaminen muiden ottelijoiden kanssa. Olenkin onnekkaasti päässyt mukaan parhaimmista kymmenottelijoista sekä aitojista koostuvaan leiritykseen, jonka suurin koordinaattori on otteluiden lajivalmentajana toiminut Mika Vakkuri. Leireillä harjoitellaan paljon ja monipuolisesti. Ennen kaikkea yhdessä treenaaminen tuo harjoitteluun mielekkyyttä, mahdollistaa kiriapua ja saa aikaan kilpailua myös harjoitustilanteisiin. Monipuolisuus sekä rohkea ja iloinen tekeminen olkoon tärkeimmät vinkkini kaikille liikkujille!

 

Seuraa Instagramissa:
@etskie

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Name *