Eero Haapala: Treenivinkit

Minun pitäisi tällä kertaa kirjoitella treenivinkeistä. Aluksi tärkeimmäksi asiaksi omasta mielestäni tulee se, mitä varten treenataan. Kaiken treenin olisi hyvä tukea tavoitetta ja tähdätä sitä kohti. Tavoitteen tulisi olla aluksi selvillä, jotta sen ympärille voi rakentaa treenisuunnitelman sitä kohti.

Tavoite voi olla esimerkiksi nopeuden tai voiman kehittäminen, ihan yleiskunnon tai hyvinvoinnin paraneminen. Tavoitteen muodostamisen jälkeen olisi hyvä suunnitella miten tavoitteeseen päästään. Vaihtoehtoina tähän on itse opiskella tavoiteltavaa asiaa tai esimerkiksi hankkia valmentajan. Mielestäni myös kokemus on tärkeä asia teoriatiedon lisäksi, jotta asia saadaan vietyä käytäntöön parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi varsinkin aloittelijalla olisi hyvä olla kokeneemman treenaajan tai valmentajan apua käytössä. Virheitäkään ei kannata pelätä, koska niistä voi oppia hyvin, mutta tietenkin turhia virheitä olisi hyvä välttää. Virheet ja väärät ratkaisut on kuitenkin tärkeää ottaa oppina. Silloin kokemus karttuu paremmin siitä, mikä toimii tai mikä ei, ja sitä osaa käyttää apuna paremmin tulevaisuudessa.

Tärkeänä treenivinkkinä on myös oman kehon kuuntelu. Olen sitä mieltä, että treeniohjelmaa ei kannata noudattaa orjallisesti, jos oma keho on sitä mieltä, että kannattaa levätä. Keholla on fiksu sisäänrakennettu järjestelmä ja se ilmoittaa esimerkiksi väsymyksenä, kireytenä tai kipuna, jos treeniä on liikaa suhteessa palautumiseen. Tällöin kehoa olisi vain hyvä kuunnella ja treeniä muokata sen suuntaan eli esimerkiksi vaihtaa tarvittaessa tehotreeni palauttavaan treeniin tai lepoon.

Varsinkin urheilijoilla saattaa välillä olla haastetta kuunnella kunnolla kehoaan, koska motivaatio treenaamiseen ja kilpailemaan on kova. Treenaamisesta ei kannata tehdä liian monimutkaista. Treenit olisi hyvä pitää mahdollisimman yksinkertaisina ja toimivina, koska mielestäni perusasioilla pääsee jo pitkälle. Eli aseta tavoite, selvitä miten tavoitteeseen päästään ja noudata suunnitelmaa, mutta voit toki muuttaa sitä tarvittaessa, kun kokemus karttuu treenaamisesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Name *