Eero Haapala: Henkinen hyvinvointi urheilun rinnalla

Henkinen hyvinvointi on mielestäni tärkeää siinä missä fyysinenkin hyvinvointi. Arvokisoissa finaaleissa kaikki ovat hyvässä kunnossa, joten tärkeässä osassa on myös henkinen kantti. Urheilijan pitää olla henkisesti hyvinvoiva, koska tämä liittyy itse-varmuuteen ja uskoon omaan tekemiseen. Hyvä esimerkki tästä voisi olla 100 metrin arvokilpailufinaali. On saatava hyvä lähtö, mutta ei varaslähtöä, tai hyppylajeissa sallittu hyppy läheltä nappiponnistusta.

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Tällä tarkoitetaan sitä, että henkiset tekijät vaikuttavat fyysiseen tekijöihin ja fyysiset tekijät henkisiin tekijöihin. Kovassa paikassa uskon, että kaikki kulminoituu fyysisen ja henkisen yhteistyön kokonaisuuteen, jolla saadaan paras mahdollinen tulos tehtyä.

Olen itse keskittynyt henkiseen hyvinvointiin lähiaikoina enemmän kuin ennen, koska olen ymmärtänyt sen tärkeyden. Kävin esimerkiksi kesällä NLP-kurssin. NLP tulee englannin kielen sanoista neuro-linguistic programming eli suomeksi neurolingvistinen ohjelmointi. NLP on malli siitä miten aivomme toimivat eli miten opimme, ajattelemme, kommunikoim-me, teemme päätöksiä ja motivoidumme, sekä miten saadaan aikaan haluttuja muutoksia. Esimerkiksi muuttamalla omia ajatuksia ja hallitsemalla omia tunnetiloja voidaan saada uskoa urheilusuoritukseen enemmän ja tätä kautta parempia tuloksia.

Toki NLP:ta voi hyödyntää tämän lisäksi ihan normaalin elämän henkiseen hyvinvointiin. Esimerkkinä tästä voisi ottaa, että tunteet syntyvät ajatuksista ja fysiologiasta. Fysiologialla tarkoitetaan tässä yhteydessä esimerkiksi nälän tai janon tunnetta eli fysiologia vaikuttaa ajatusten lisäksi tunnetilaan. NLP:n tavoitteena on muuttaa omia ajatuksia, jolloin myös tunne muuttuu. Jos uskot itseesi, ajatusten avulla syntyvä tunne on tietenkin erilainen kuin se tunne, että et usko itseesi, ja tämä vaikuttaa tietenkin myös urheilusuoritukseen.

Käytän myös hyvän musiikin kuuntelua ja esimerkiksi luonnossa kävelyä rauhoittamaan itseäni. Toki urheilu itsessään aiheuttaa myös hyvän olon tunnetta. Moni tietää varmasti, että hyvän treenin jälkeen tulee hyvä olo joka johtuu siitä, että liikunta nostaa aivojen endorfiinipitoisuutta eli hyvänolon hormonien pitoisuutta. Myös esimerkiksi nauraminen ystävien kanssa ja aurinko ovat  hyviä konsteja lisätä henkistä hyvinvointia.

Joskus käytän myös meditointia rauhoittamaan mieleni. Meditoinnin tarkoitus on tyhjentää mieli ajatuksista eli olla ajattelematta mitään. Monelle on varmasti tuttua, että pää on täynnä ajatuksia. Suosittelen esimerkiksi vaikka aluksi muutaman minuutin meditoinnin kokeilua, eli ei ajatella mitään vaan ollaan rauhallisessa ympäristössä silmät kiinni ja vain ollaan. Jos haluaa, voi keskittyä esimerkiksi omaan hengitykseen. On yleistä, että aluksi ajatuksia meinaa tulla koko ajan mieleen, mutta tarkoituksena on päästää ajatukset heti menemään eikä tarttua niihin tai ajatella niitä. Henkinen hyvinvointi on kaiken kaikkiaan hyvin mielenkiintoinen aihe ja suosittelen jokaista kiinnittämään huomiota siihen.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Name *